|
||||||||
“ The album displays an eclectic maturity from a veteran musician in the culmination of his journey… “ Bill Roseman groeide op in de omgeving van South Jersey, in de buurt van Philly terwijl hij luisterde naar Rock, Soul en Jazz. Op dertienjarige leeftijd pakte hij een gitaar en begon hij, als zijn belangrijkste vorm van expressie en geïnspireerd door blues mannen als T-Bone Walker, BB King, Albert Collins en Buddy Guy, wat blues gitaar te leren. Toen Roseman in de jaren negentig in Europa strandde, hielp hij bij het vormen van de Medford Slim Band (Bill Roseman: zang, gitaar - Curt Hansen: bas, zang - Albert Elias: drums - Lazy Lew Beckers: harmonica, zang). De band oogstte heel wat succes, bracht twee cd's uit en speelde in het festivalcircuit, waaronder Blues Peer 1992 en het Amsterdam Blues Festival. In deze periode maakte Roseman ook deel uit van het Calvin Owens Blues Orchestra en speelde hij in de sologroep van Luke Walter Jr. Ondertussen heeft Bill Roseman een stek gevonden in Hoeilaart, geeft hij muziekles en speelde hij zowat in de hele Benelux, in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. En natuurlijk ook in zijn "thuis", in clubs aan de oostkust, van NYC tot in Philadelphia, PA. Na jaren is het hem eindelijk gelukt om een soloalbum uit te brengen. Het heeft twee jaren aan voorbereiding gekost om eerder dit jaar ‘Outskirts…’ uit te brengen. Naast elf eigen nummers brengt Roseman met de instrumental “Silver Wings” ode aan de muziek legende Merle Haggard. Merle Ronald Haggard (1937-2016) was een Amerikaans countryzanger en songwriter. Hij was in de jaren zestig de belangrijkste vertolker van de Bakersfield-countrysound, en bouwde door de jaren heen een imposante carrière op. “Met ‘Outskirts…’ zet Bill Roseman zijn muzikale odyssee voort door rootsy rockende grooves te mixen, met de blues…” Dat dit een muzikant met heel wat “ervaring” is, hoor je al vanaf de bluesy opener “Good Thing”. Het is een uptempo shuffle met een aanstekelig ritme, waarin een onopvallende Ludo Beckers op harmonica te horen is. Er is nog meer bluesy stuff (inclusief de harmonica) op “Hash Tag” en de (van het Roseman Trio) populaire blues rocker “All Night Boogie”. R&B/Soul is de basis van het bezwerende, Latino-getinte “The Edge of Town”, “Natural Thing” en het zwoele “Shake It”. Daarnaast is er ook een portie “good old” R’n’R. Ik noem hier de “à la Stones’” rocker “Checked Out”, het swingende “Jeanelle” en “The Loop”. Naast bassist Philippe D’hautcourt die op “Natural Thing” even achter de keys zit, is er ook toetsenist en drummer JP “Boule” Ghaye, die hier de conga’s voor zich neemt. Op de andere nummers (als “Sen-sa-Reedory”) is Francis Deschriijver de toetsenist. Neen, ik ben “Hoursafter Tonky Honkin’” niet vergeten. Dit is de tweede instrumental, die de mist in alle hoofden rustig zal doen opklaren. Voor de bijna Belg Bill Roseman is met ‘Outskirts…’ de kogel eindelijk door de kerk. Wij hebben genoten van een erg afwisselend album dat zowel de Blues als de Rock en Soul/R&B-liefhebbers zal bevallen. “ For this “almost” Belgian Bill Roseman, with ‘Outskirts...’ the decision is made. We enjoyed a very varied album that will please both the Blues and the Rock and Soul / R&B enthusiasts... “ (ESC for Rootstime.be) Eric Schuurmans
Album track list: Words/music © 2019 by: Bill Roseman, unless where else [noted: 12, by Merle Haggard*] Album line-up: Discography Bill Roseman (Trio):
|
||||||||
|
||||||||